رسانه تاب آوری را تحت تاثیر دارد

رسانه تاب آوری را تحت تاثیر دارد

رسانه ها بعنوان منابع فرهنگی و فرصت های آموزشی میتوانند تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند

رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاب آوری را در سطوح فردی و اجتماعی به ویژه در بحران تحت تاثیر دارند.

social resilience یا تاب آوری اجتماعی را میتوان ظرفیت تبدیل و تحول، تطبیق و سازگاری و توان مقابله با تنش و بحرانهای اجتماعی نامید.

تاب آوری اجتماعی از ظرفیت و توانایی خاصی در افراد و گروهها، خانواده و جوامع صحبت میکند که عمدتا یادگیری و سازگاری در تغییرات تحمیل شده، و همچنین قدرت تطبیق با شرایط و متقضیات را در بر خواهد داشت؛

این به ساده ترین معنا برخورداری از آغازی همیشگی است. احیای مهربانی، توسعه سازگاری، قدرت مبتنی بر انعطاف، سرمایه و سازندگی اجتماعی را تقویت میکند وهمزمان موجب و دستاورد تاب آوری است.

زمانی که جامعه ای با نیازهای تازه، خطرات و یا تهدیدات مواجه میشود دچار درهم شکستگی و بحران خواهد شد.از این رو بسیاری از متون بازگشت سریع به شرایط قبل از بحران را تاب آوری نامیده اند.

و براین اساس مطالعات تاب آوری ماموریت اصلی خود را برگشت پذیری در سریع ترین زمان ممکن، و با حداقل آشفتگی و حفظ شایستگی میداند.

توسعه تاب آوری باعث میشود که امداد و حمایت های اجتماعی به هنگام و هماهنگ، فراگیر و جامع درحد بهینه اعمال گردد.

نکته جالب توجه این است که تاب آوری قبل، در حین و بعد از وقوع  بحرانهای اجتماعی موضوعیت دارد. بنابراین طرح مساله ای به نام تقدم و تاخر تاب آوری و بحران  جایز نیست، چراکه تاب آوری در برگشت پذیری، مداخلات و پیشگیری کارساز است

.

تاب آوری در بحرانهای اجتماعی نقش عمده ای ایفا میکند و شناخته شده ترین عاملی که با تاب آوری اجتماعی رابطه معکوس دارد آسیب پذیری اجتماعی است،

رسانه های اجتماعی می توانند تاثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند.

از جنبه مثبت، رسانه های اجتماعی می توانند ارتباطات و پیوندهای اجتماعی را تقویت کنند، عزت نفس افراد را تقویت کنند و حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند.

در عین حال، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می توانند فرصتی بوجود آوردند که افراد و اصناف بتوانند خود را بیان کنند یا اینکه تجربیات خویش را به اشتراک بگذارند.

رسانه های اجتماعی می توانند حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند. رسانه های اجتماعی می توانند ارتباطات و پیوندهای اجتماعی را تقویت کنند، عزت نفس افراد را تقویت کنند و حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند.

برای افزایش توسعه تاب آوری و افزایش انسجام اجتماعی از رسانه های اجتماعی میتوان بقرار زیر استفاده کرد :

۱. تاکید بر اخبار و محتوای مثبت: رسانه های اجتماعی باید اخبار و محتوای مثبت و امیدوارکننده را به اشتراک بگذارند تا حس تعلق و انسجام را تقویت کنند.

۲. فرصت های مشارکت: رسانه های اجتماعی می توانند فرصت های مشارکت و همکاری را به کاربران خود ارائه دهند تا حس تعلق و انسجام را افزایش دهند

۳. محتوای آموزشی: شبکه ها و رسانه های اجتماعی می توانند محتوای آموزشی و مفیدی را به کاربران خود ارائه دهند تا بهداشت روان و انسجام اجتماعی را بهبود بخشند

۴. فضاهای گفتگوی اجتماعی: رسانه های اجتماعی می توانند فضای گفتگوی اجتماعی و تضارب آرا را فراهم کنند تا اختلاف ها و اختلافات را کاهش دهند و انسجام اجتماعی را افزایش دهند

۵. محتوای فرهنگی: رسانه های اجتماعی می توانند محتوای فرهنگی و هنری را به کاربران خود ارائه دهند تا حس تعلق و انسجام را تقویت کنند.

۶. فرصت های ارتباطی: رسانه های اجتماعی می توانند فرصت های ارتباطی را به کاربران خود ارائه دهند تا حس تعلق و انسجام را افزایش دهند

۷. محتوای آموزشی بهداشت روان: رسانه های اجتماعی می توانند محتوای آموزشی بهداشت روان را به کاربران خود ارائه دهند تا بهداشت روان و انسجام اجتماعی را بهبود بخشند این نوع محتوی بر خود یاری ف خود مراقبتی و دیگر یاری متمرکز باشد .

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها