رسانه تاب آوری خانواده را تحت تاثیر دارد تاب آوری خانواده به روند انطباق و سازگاری در خانواده به عنوان یک واحد کاربردی اطلاق می شود.

رسانه تاب آوری خانواده را تحت تاثیر دارد تاثیر رسانه ها بر تاب آوری خانواده موضوعی است که در تحقیقات اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در حالی که هیچ مطالعه قطعی واحدی در مورد این موضوع وجود ندارد،

تاب آوری خانواده به معنای سازگاری با عوامل و مشکلات روانی، برای خانواده ها در سطوح فردی، خانوادگی، اجتماعی، سازمانی، و حتی مولکولی مهم است.

به روند انطباق و سازگاری در خانواده به عنوان یک واحد کاربردی تاب آوری گفته میشود.

منشا اصلی مفهوم تاب آوری خانواده به روایتی از کودکان و نحوه ی عملکرد آنها در مواجهه با تجربیات زندگی بوده است. مفهوم تاب آوری خانواده در این مسیر از تعاریف متفاوت, تحقیقات , کاربردها و تفاسیر بالینی تکامل یافته است.

پاسخ مثبت خانواده را به مشکلات تاب آوری خانواده می گویند.

تاب آوری خانواده ارکان، ابعاد، منابع و موانع خانواده در مواجه با مشکلات را مورد مطالعه قرار می دهد. مطالعات متعددی رابطه بین قرار گرفتن در معرضشبکه های اجتماعی و تاب آوری خانواده را بررسی کرده اند. در اینجا خلاصه ای از یافته های کلیدی آمده است:

۱. تاثیر مثبت:

– مطالعه ای توسط مکی (۲۰۱۸) اهمیت پیوندهای عاطفی قوی، ارتباطات موثر و استراتژی های مقابله ای در خانواده ها را برای مدیریت ناملایمات برجسته می کند. فرزندپروری مثبت و مشارکت گسترده تر خانواده نیز می تواند به تاب آوری کمک کند. این عوامل می توانند تحت تاثیر رسانه ها قرار گیرند، که می تواند این پویایی و تاب آوری خانواده را تقویت یا تضعیف کند

۲. تاثیر منفی:

– تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد رسانه ها می تواند بر تاب آوری خانواده تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، مطالعه ای توسط لوتار و همکاران. (۲۰۰۰) دریافت که قرار گرفتن در معرض خشونت رسانه ای می تواند رفتار پرخاشگرانه را در کودکان افزایش دهد که می تواند انسجام و تاب آوری خانواده را تضعیف کند.

۳. عوامل فرهنگی و زمینه ای:

– تاثیر رسانه ها بر تاب آوری خانواده تحت تاثیر عوامل فرهنگی و زمینه ای است. به عنوان مثال، یک مطالعه توسط Ike Herdiana و همکاران. (۲۰۱۸) اشاره می کند که بعد فرهنگی تاب آوری خانواده اغلب در تحقیقات نادیده گرفته می شود و رویکردهای بومی یا فرهنگی خاص به تاب آوری ممکن است در زمینه های خاص موثرتر باشد

۴. برنامه های مداخله:

– ارزیابی برنامه های مداخلاتی نشان داده است که رویکردهایی که شامل مداخله زودهنگام، حساسیت فرهنگی و کاهش استرس است می تواند در ارتقای تاب آوری خانواده موثر باشد. این برنامه ها می توانند سواد رسانه ای و مصرف مسئولانه رسانه ای را به عنوان بخشی از استراتژی های خود بگنجانند که بطور حتم تاب اوری خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

جمع بندی و خاتمه کلام اینکه هیچ پاسخ مستقیمی برای تاثیر رسانه ها بر تاب آوری خانواده وجود ندارد،

تحقیقات نشان می دهد که تاثیرات مثبت و منفی می تواند رخ دهد.

این تاثیر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله زمینه فرهنگی، محتوای رسانه ای و استراتژی های مورد استفاده در برنامه های مداخله قرار می گیرد.

رسانه تاب آوری خانواده را تحت تاثیر دارد تاب آوری خانواده به روند انطباق و سازگاری در خانواده به عنوان یک واحد کاربردی اطلاق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.