برگزاری کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه نویسی در خانه سمن‌های مردم‌نهادخوزستان

کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه نویسی با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان و خانه سازمان‌های مردم‎نهاد خوزستان برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه نویسی در خانه سمن‌های مردم‌نهادخوزستان

کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه نویسی با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان و خانه سازمان‌های مردم‎نهاد خوزستان برگزار شد.
معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی که در خانه سمن‌های استان واقع در اهواز برگزار شد، گفت: آموزش سفالگری به عموم مردم و همچنین کتیبه‌نویسی و آشنایی اولیه با تکنیک‌های تخصصی سفال و کتیبه‌نویسی در راستای ایجاد علاقمندی بیشتر به حوزه میراث‌فرهنگی در مردم و آشنایی آنها با علوم باستان‌شناسی و کار و کسب‌های میراث پایه، از جمله اهداف برگزاری این کارگاه بوده است.
سید محسن حسینی افزود: این کارگاه با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی خوزستان و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان در ۲۲ اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و به مدت ۴ ساعت اجرا گردیده است. در واقع، از آنجا که معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان بر آن است که پس از اتمام امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز در طی تابستان آتی مبادرت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلفی در رابطه با علوم باستان‌شناسی نماید، این کارگاه مقدمه‌ای است برای کارگاه‌های تابستانه میراث خوزستان که قرار است با همکاری خانه سمن‌ها و سایر نهادهای علاقمند برگزار گردند.
حسینی در ادامه گفت: در این کارگاه‌ها از اساتید و کارشناسان سفال و صنایع‌دستی خوزستان و متخصصین رشته‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی استان جهت آموزش استفاده می‌شود که این خود نشاندهنده حمایت میراث خوزستان از نیروهای متخصص بومی استان است که موجب شکوفایی کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی خوزستان در تعامل با علاقمندان این حوزه می‌گردد.
وی در رابطه با جزئیات این کارگاه ابراز نمود: آموزش این کارگاه بر عهده منصور بزرگمهر متخصص زبان شناسی و زبانهای باستانی معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان و اعظم قنواتی‌پور باستان‌شناس و استاد برجسته سفالگری در استان خوزستان بود. که در بخش نخست این کارگاه، منصور بزرگمهر شرکت کنندگان در کارگاه را با ریشه و جغرافیای خطوط مختلف میخی، دوره‌های تاریخی خطوط میخی و همچنین سیر تحول خطوط میخی آشنا و پس از آن عزیزان شرکت کننده را دعوت به نگارش خط میخی با کمک قلم و راهنمای نشانه‌های خط میخی بر روی گل سفالگری نمود.
گفتنی است که شرکت کنندگان در کارگاه ابتدا مدتی را به تمرین نگارش نشانه‌های میخی پرداختند و سپس واژگان و اسامی مورد نظر خود را بر روی گل سفالگری نگاشتند. همچنین، در بخش دوم کارگاه اعظم قنواتی‌پور ضمن ارائه مقدمه‌ای درباره سفالگری با به کارگیری چرخ سفالگری و به صورت عملی آموزش‌های لازم را به عزیزان شر‌کت کننده ارائه نمود و از عزیزان خواست تا به نوبت پشت چرخ سفالگری نشسته و به طور عملی به سفالگری با چرخ بپردازند. خوشبختانه حاصل تعامل اساتید کارگاه و شرکت کنندگان عزیز نگارش کتیبه‌های میخی و ظروف سفالی شد که پس از خشک شدن به رسم یادگار به عزیزان شرکت کننده در کارگاه اهداء خواهند شد. شایان ذکر است که تبلیغات و کارگاه گردانی این کارگاه بر عهده خانم زهرا زیلابی از فعالان حوزه تبلیغات و میراث‌فرهنگی بوده است.
حسینی در پایان خاطرنشان شد: معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان به توصیه ارزنده خانه سمن‌های استان از خوراکی و نوشیدنی کاملاً طبیعی جهت پذیرایی از میهمانان عزیز استفاده نمود تا فرهنگ سلامت در برگزاری کارگاه‌ها را ارزش نهاده باشد.
ایشان همچنین، یادآور شد که برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی علاوه بر ‌کارگاه کتیبه نویسی و سفالگری شامل یک کارگاه عروسک‌های باستانی و محلی برای کودکان و یک نشست تخصصی در حوزه موزه‌داری برای بزرگسالان به مناسبت روز جهانی موزه‌ها نیز خواهد بود که در هفته جاری به ترتیب در صبح روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۸ تا ۱۲ و در عصر روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در خانه سمن‌های استان برگزار خواهند شد.

لینک کوتاه:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها